Praktische informatie
Werkwijze Ingeborg Douwes Centrum
Aanmelden
U kunt zich voor psychische zorg online aanmelden bij het Ingeborg Douwes Centrum. U vindt de informatie over de aanmeldprocedure op deze pagina.
Na aanmelding ontvangt u een vragenlijst die u online kunt invullen. Op basis hiervan kijken we of u bij het Ingeborg Douwes Centrum op de juiste plek bent en hoeveel spoed uw situatie heeft. Als we aanvullend nog vragen hebben, nemen wij telefonisch contact met u op. Pas nadat u de vragenlijst heeft ingezonden, komt u op de wachtlijst. Het is dus van belang dat u deze op zo kort mogelijke termijn invult. Het secretariaat neemt telefonisch contact met u op voor het maken van een afspraak voor het eerste (intake)gesprek met een van onze psychologen. Bij de intake wordt aan de hand van de vragenlijst uw situatie besproken en waar u bij geholpen wilt worden. De psycholoog die met u het intakegesprek voert zal, met uw instemming, ook uw behandelaar zijn.
Als u voor vergoeding door uw zorgverzekeraar in aanmerking wilt komen, heeft u een verwijzing van uw huisarts of specialist nodig. Mocht u geen vergoeding kunnen krijgen, dan kunt u zich uiteraard nog altijd aanmelden, maar moet u de kosten zelf voldoen.
Geen hulpverlening voor (volwassen) nabestaanden (rouw)
De vraag naar onze psychische hulpverlening voor kankerpatiënten en hun kinderen/naasten is groot. Omdat onze capaciteit grenzen heeft, nemen we daarom geen nieuwe cliënten aan voor hulpverlening bij rouw. Overigens geldt dit alleen voor volwassenen; kinderen die hulp nodig hebben bij rouwverwerking kunnen nog wel bij ons terecht. In en rond Amsterdam zijn er wel andere opties voor begeleiding of behandeling van nabestaanden. U vindt deze op: rouwzorgamsterdam.nl. U kunt ook navraag doen bij uw verwijzer.
Wachttijd
Door de grote vraag naar onze dienstverlening hebben wij te maken met een wachtlijst. Wij doen ons uiterste best de wachttijd zo kort mogelijk te houden. De geschatte wachttijd voor volwassenen is nu 4 tot 5 maanden (peildatum 17 november 2024). Voor onze locatie Haarlem is de wachttijd langer. In die tijd kunt u voor alle vragen terecht bij uw verwijzer. De wachttijd geeft aan hoelang u moet wachten voordat er een intake gepland kan worden. Na de intake starten de behandelingen.
Als uw situatie extra aandacht of spoed vereist, laat dan uw huisarts of specialist met ons contact opnemen.
Wachttijdbemiddeling
De wachttijd is voor iedereen hetzelfde, ongeacht waar u verzekerd bent. Als u de wachttijd te lang vindt, kunt u uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar zal dan nagaan wat in uw situatie mogelijk is en of u bijvoorbeeld terechtkunt bij een andere zorgverlener. Er zijn tussen zorgverleners en zorgverzekeraars afspraken gemaakt over aanvaardbare wachttijden, de zogenoemde Treeknormen. Voor onze zorg is deze norm dat u binnen vier weken vanaf het eerste contact een intakegesprek krijgt en binnen 10 weken na de intake de behandeling start.
Waar
De behandelingen vinden plaats op onze hoofdlocatie in Amsterdam-Zuid of in beperkte mate op de locatie Haarlem. De spreekuren zijn van maandag tot en met vrijdag tijdens kantoortijden. Voor een overzicht van de locaties klik hier.
Kosten en vergoedingen
Het Ingeborg Douwes Centrum is een gespecialiseerde Geestelijke Gezondheidszorg(GGZ)-instelling. De kosten van de psychologische behandeling vallen onder de basisverzekering. Houd er wel rekening mee dat op uw zorgverzekering een wettelijk eigen risico van toepassing is. Wanneer u in het lopende kalenderjaar medische behandelingen heeft ondergaan zal dit eigen risico al zijn aangesproken.
Elke twee weken declareren wij de zorg bij uw zorgverzekeraar en wordt het eventuele eigen risico dat u nog moet betalen met u verrekend. Door onze samenwerking met de afdeling Psychiatrie en Medische psychologie van OLVG kan het zijn dat die naam vermeld staat op de factuur in plaats van het Ingeborg Douwes Centrum.
Afspraak afzeggen
Als u uw afspraak moet afzeggen door ziekte of overmacht, kunt u dit aan ons doorgeven. U kunt tot uiterlijk 48 uur van tevoren de afspraak afzeggen/verzetten.
Bij niet tijdige afzegging zijn wij genoodzaakt (een deel van de) kosten voor de afspraak in rekening te brengen. Deze kosten bedragen € 60,- en kunt u niet declareren bij de zorgverzekeraar.
Een alternatief voor afzeggen; als u niet naar het centrum kunt komen, kunt u uw afspraak omzetten in een telefonische of beeldbelafspraak.
Privacy
Wij hechten veel waarde aan uw privacy. Wij hebben een geheimhoudingsplicht en verstrekken nooit vertrouwelijke informatie aan derden zonder uw toestemming. Alle rechtstreeks bij uw behandeling betrokken behandelaars, en het multidisciplinaire team van het IDC, zijn gerechtigd om uw behandeling met elkaar te bespreken. Alle informatie die u ons online, op papier of mondeling toevertrouwt, wordt vertrouwelijk behandeld en opgeslagen in uw dossier in een beveiligd gegevensbestand. Wij handelen hierbij volgens de wettelijke eisen rondom dossier- en privacywetgeving en voorwaarden van de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst. Zie ook het document Privacyreglement cliëntgegevens
Klachten
Bent u niet tevreden over uw behandeling bij het Ingeborg Douwes Centrum? Laat het ons weten, zodat we samen kunnen kijken hoe het beter kan. Mocht u een klacht willen indienen, dan kan dat via de website van het OLVG.
Download folders
- Algemene folder Psychologische (na)zorg bij kanker
- Folder Kanker in het gezin - voor (ouders van) kinderen (4-12 jaar)
- Folder Kanker in het gezin - voor jongeren (12-18 jaar)
Veelgestelde vragen
Klik hier voor de veelgestelde vragen